Przyjazny język urzędowy – warsztaty poprawnego redagowania, Prosta polszczyzna w urzędzie i kultura komunikacji.

Jednodniowe szkolenie praktyczne.

Prowadzący: Joanna Kałużna-Ross

Adresaci szkolenia:

  • Szkolenie przeznaczone dla pracowników administracji publicznej i dostosowane do wymagań prostego języka w służbie cywilnej.

Cel szkolenia:

  • Celem szkolenia jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zasadami poprawnego redagowania pism urzędowo-kancelaryjnych oraz doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej potrzebnych w życiu zawodowym – poprawności, sprawności, skuteczności i estetyki posługiwania się językiem polskim.
  • Wiedza zdobyta podczas szkolenia pozwoli jego uczestnikom na świadomy, optymalny dobór zwrotów, form gramatycznych i środków stylistycznych. W efekcie będą potrafili przygotowywać teksty będące wzorem jasności, precyzji i zwięzłości.

Korzyści:

  • pozyskanie bądź rozszerzenie posiadanej wiedzy,
  • uzyskanie wzorów i wiedzy na temat dobrych praktyk,
  • dyskusja i konsultacje z prowadzącym szkolenie – możliwość zadawania pytań,
  • prezentacja wraz z plikami w formacje pdf, jako uzupełnienie,
  • certyfikat.

Założenia programowe i metodyka zajęć:

  • Program szkolenia dotyczy szeroko rozumianej poprawności językowej (obejmującej najtrudniejsze zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, interpunkcyjne, leksykalno-stylistyczne) ze szczególnym uwzględnieniem przykładów pochodzących z tekstów kancelaryjno-urzędowych.
  • Podczas zajęć są omawiane najbardziej typowe i najczęstsze błędy językowe, dzięki czemu z jednej strony szkolenie jest wykładnią normy językowej, a z drugiej – prezentuje najważniejsze tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny.
  • Szkolenie ma charakter konwersatoryjno-warsztatowy.
  • Wszystkie analizowane zdania są autentyczne. Zawierają błędy językowe i nielogiczne sformułowania, które czasem wywołują komiczny efekt albo bywają niejednoznacznie rozumiane. Ich nieporadność ma stanowić pewnego rodzaju ostrzeżenie – pomaga uzmysłowić uczestnikom szkolenia, jakie mogą być konsekwencje niesprawnego posługiwania się językiem. Informacje teoretyczne są ograniczone do niezbędnego minimum, najważniejsza – z założenia – jest analiza tekstu.
  • Do udziału w szkoleniu wystarczy dostęp do urządzenia z internetem tj. komputera stacjonarnego lub przenośnego, bądź telefonu w dogodnym dla Państwa miejscu.

PLAN SZKOLENIA

1. Poprawność gramatyczna i ortograficzno-interpunkcyjna.

  • Wprowadzenie. Zapoznanie z podstawowymi elementami wzorcowego tekstu urzędowego.
  • Ortografia  (użycie wielkich i małych liter, pisownia łączna i rozdzielna, pisownia partykuły przeczącej nie),  najnowsze zmiany w zakresie ortografii, zapis liczb, dat, nazw i tytułów aktów prawnych, zasady przywoływania ustaw i rozporządzeń) oraz interpunkcja. 
  • Odmiana wyrazów kłopotliwych (m.in. odmiana nazwisk).
  • Składnia – związek zgody, związek rządu, zasady używania wyrazów funkcyjnych, szyk wyrazów w zdaniu, użycie imiesłowowych równoważników zdań.
  • Kompozycja zdania złożonego – głównie zasady porządkowania treści, skróty składniowe.
  • Skróty i skrótowce w zdaniu – skrótowce naruszające normę, różnica między skrótem a skrótowcem.

2. Poprawność leksykalno-stylistyczna (cechy stylu komunikatywnego) i  etykieta językowa.

  • Dobór wyrazów i związków frazeologicznych – zgodność ze znaczeniem, zharmonizowanie z kontekstem, wieloznaczność, użycie synonimów, łączliwość.
  • Ekonomiczność treściowa (pleonazmy i tautologie), szablon językowy, wyrazy nadużywane.
  • Styl tekstów urzędowych – cechy stylu komunikatywnego a styl ciężki, struktury opisowe i rozwlekłe, nieuzasadniona podniosłość, nieuzasadniona potoczność.
  • Zasady prostego języka w korespondencji oficjalnej.
  • Spójność i kompozycja tekstu.
  • Najnowsze polskie słownictwo (m.in. zapożyczenia, wyrazy modne).
  • Korespondencja oficjalna (maile, pisma urzędowe) – struktura, budowa i standaryzacja  tekstu, zwroty grzecznościowe, formuły rozpoczynające i kończące.
  • Prawidłowe pod względem technicznym rozmieszczenie tekstu w piśmie urzędowym.
  • Zasady  netykiety.
  • Tytulatura – sposoby zwracania się w mowie i w piśmie do osób pełniących funkcje publiczne.

Dodatkowe informacje

Szkolenie na platformie szkoleniowej. 
8 godzin szkoleniowych, w godz. 8:00-16:00, logowanie do platformy szkoleniowej od 7:30.

Certyfikat, materiały szkoleniowe ( prezentacja w pdf wraz z plikami w formacje pdf, jako uzupełnienie),
kontakt i konsultacje wykładowcy po zakończeniu szkolenia.

TERMINY

29 WRZEŚNIA 2021
29 PAŹDZIERNIKA 2021
30 LISTOPADA 2021
13 GRUDNIA 2021

MIEJSCE SZKOLENIA

ONLINE – platforma szkoleniowa

GODZINY

08:00 – 16:00
8 godzin szkoleniowych

KOSZT SZKOLENIA

420 zł netto
zwolnione z vat, w przypadku finansowania ze środków publicznych

Udostępnij szkolenie

+
Przewiń do góry